Terug naar alle groepen

Groep 7

22 kinderen

Groep 7 zit (soms) wat meer in groepjes, zodat ze met elkaar kunnen samenwerken. Dit samenwerken bevordert, door de interactie, het plezier in werken en het leerproces.


Vakken

De kernvakken zijn rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. Daarnaast komen zaakvakken zoals Tijdzaken, Wereldzaken (met topografie) en Natuurzaken aan bod. Ook Engels, studievaardigheden en expressievakken (muziek, tekenen en handvaardigheid) krijgen vaste aandacht.
In groep 7 leggen we een verkeersexamen af. Dit examen bestaat uit een theoretisch gedeelte (landelijke verkeersproef) en een praktisch deel (het fietsen langs een vooraf bekend gemaakte route).
Twee keer per week gymnastiek met een vakleerkracht.

Kanjertraining

Tevens wordt er gewerkt met de methode Kanjertraining.
De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. U kunt hierbij denken aan afname van probleemgedrag en depressieve gevoelens, alsmede een toename op welbevinden en zelfwaardering. Met de Kanjertraining leren de kinderen zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle situaties. Onder het mott: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Reageer daarom niet met haat, wraak, gezeur, ontkenning, onverschilligheid of cynisme op problemen die zich voordoen in jouw leven. Doe je best om er iets van te maken. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn.

Kernwoorden voor de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en zelfsturing.


Begrijpend lezen

Het begrip van leesteksten is van groot belang voor de verdere studie van de kinderen. Begrijpt een kind een tekst niet, zal hij of zij zich deze ook niet eigen kunnen maken. We werken met Nieuwsbegrip. De methode werkt met teksten die aansluiten bij het nieuws van de afgelopen week. Hierdoor zijn de teksten actueel en sluiten goed aan bij de belevingswereld van de kinderen.

Lezen en vertellen
Het lezen is ook in groep 7 nog steeds een belangrijk vak. Door goed te kunnen lezen hebben de kinderen minder moeite met de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en verkeer). Ook het voorlezen is in groep 7 nog steeds heel belangrijk. We proberen meerdere keren per week, tijdens het “eten” voor te lezen. We kiezen meestal een boek dat erg spannend is, of er wordt een boek gekozen dat aansluit op het thema waar we in de groep mee bezig zijn. Ook lezen we voor aan de kleuters. Per week gaan er twee leerlingen naar de kleuters en lezen ze daar een prentenboek voor.  Eén keer per week wordt er ook bij de Peuterspeelzaal voorgelezen door twee leerlingen.


Werkstukken en spreekbeurten

Kinderen maken werkstukken die aansluiten bij projectweken, lessen of hun eigen interesses. Spreekbeurten worden zelf voorbereid en gepresenteerd, vaak met een PowerPoint, waarna klasgenoten vragen stellen en feedback geven.


Expressievakken

Muziek, tekenen en handvaardigheid krijgen ook ruim de aandacht op vastgestelde tijden. Een aantal keren per jaar wordt er een gezamenlijke uitvoering verzorgd op het toneel in de gemeenschapsruimte. Er is dan ruimte voor de expressieve vakken zoals: zang, dans, toneelspel, voordracht e.d. Voor de bovenbouw wordt dit gerealiseerd op enkele vrijdagmiddagen vanaf 14.00 uur.


Klassenregels

Samen met de kinderen worden regels opgesteld om een rustige en veilige leeromgeving te behouden. Bij grensoverschrijdend gedrag wordt een stroomschema gebruikt om duidelijk te maken welke stappen volgen.


ToekomstExpeditie

Eén ochtend per week werken kinderen aan maatschappijgericht onderwijs met gastdocenten en excursies. Het doel is ontdekken waar hun talenten en interesses liggen. Vakgebieden dit schooljaar zijn journalistiek, geneeskunde, politiek, beeldende kunst, ambachten en ondernemen.


Benieuwd naar onze school?